Incaltaminte dama

Pentru fiecare femeie încălţămintea e un însemn al personalităţii ei, o modalitate grăitoare prin care îşi revelează unicitatea, punându-şi în valoare ţinutele care o reprezintă. Ca supracategorie a articolelor vestimentare, încălţămintea pentru damă reuneşte aşadar obiecte confecţionate în funcţie de anumiţi parametri, pentru a răspunde în modul cel mai adecvat unor cerinţe de rezistenţă la uz, scop al folosinţei, confort, eleganţă şi modă. La modul optim, cele patru criterii de exigenţă ar trebui să se regăsească simultan, echitabil proporţionate, în fiecare pereche de încălţăminte destinată femeilor. E vorba de un ideal la care se raportează azi atât designerii, cât şi producătorii efectivi ai încălţămintei. În practică însă regulile se încalcă uneori, subtil sau generos, în favoarea eleganţei, în avantajul durabilităţii, în sprijinul confortului şi aproape fără excepţie în contul modei.

De obicei, luând în calcul cele patru valori de referinţă, se pot opera şi clasificările uzuale ale articolelor de încălţăminte. Astfel, pentru că rezistenţa la uzul repetat este condiţionată de trei factori majori: materialul de fabricaţie, conformaţia accesoriului şi specificul de sezon, rezultă cele mai cunoscute şi absolut indispensabile categorii de încălţăminte: cizmele şi sandalele, pentru sezoanele consacrate, iarna, respectiv vara, pantofii, papucii, botinele, ghetele şi bocancii- pentru anotimpurile intermediare. Se ştie însă că acestă delimitare e pur teoretică, fiindcă, în fapt, concepţia modei şi tehnicile de fabricaţie a încălţămintei au evoluat atât de mult, încât s-au impus intrigante dar fascinante categorii de frontieră precum cizmele de vară sau ghete şi bocanci cu calapod înalt de cizmă, care, graţie tălpii dotate cu striaţii adânci şi a amplitudinii bombeului au spulberat supremaţia cizmelor în anotimpul geros sau în condiţii de extreme termice minime. Necesităţile zilnice, creativitatea purtătoarelor şi girul modei proclamă practic azi mixarea oricărui articol de încălţăminte cu aproape orice ţinută, indiferent de anotimp. La rândul ei, resursa de producţie a încălţămintei pentru femei permite larg cunoscutul binom de clasificare: încălţăminte din piele sau din înlocuitori de piele, cei mai mulţi grupaţi sub denumirea de piele ecologică. O categorie aparte e cea a papucilor, care, graţie specificului de uz, pot fi realizaţi şi din materiale mai puţin convenţionale precum puful, pluşul, lâna, dantela, mătasea, plasticul, cauciucul- la care au aderat şi cizmele, sau materialele croşetate. Şi încălţămintea din piele suportă subclasificări în funcţie de prelucrarea materialului, astfel încât aproape oricare dintre subtipurile ei poate fi produs azi din piele întoarsă, naturală sau lăcuită.

Destinaţia articolelor de încălţăminte pentru damă a generat subîmpărţiri care uşurează acum alegerea acestor accesorii. Aşadar s-au impus articole de încălţăminte casual, ce traversează cu succes toate categoriile principale, dar şi accesorii sport sau de ocazie, unde practicul, în primul caz, eleganţa, în cel de-al doilea, au cuvântul decisiv. Categoria pantofilor sport e dominată de infinite modele sneakers şi tenişi, pe când în cea a încălţămintei de ocazie suverani absoluţi sunt inconfundabilii stilettos, secondaţi de mai sobrii pumps şi bineînţeles de toate piesele din piele lăcuită.

Conformaţia articolelor de încălţăminte pentru femei a permis subclasificări ce au vizat în mod special decupajele, tocul- inclusiv prelungit parţial sau total sub formă de platformă şi ornamentele. Astfel s-au impus modele peep toe, open toe sau d’Orsay, cu vârfuri sau părţi laterale decupate, dar şi celebrele modele cu baretă laterală sau în formă de T.

Desigur, ar fi imposibil să omitem două categorii aparte de încălţăminte. E vorba de cea de inspiraţie masculină, unde includem pantofii Oxford şi mocasinii, dar şi de una care îmbină într-un chip unic aproape feminitatea, sportivitatea şi eleganţa: espadrilele şi balerinii.

Încălţămintea e cartea de identitate a concepţiei de viaţă a unei femei, esenţa spiritului şi a visurilor ei care o pun în mişcare.